گذری در کربلا
 

واقعه کربلا در کنار نهری واقع شده که از رود فرات سرچشمه گرفته و یک محوطه کوچک می باشد که بین خیمه گاه تا حرم حضرت عباس حدود 600 متر فاصله دارد. حرم امام حسین در یک سمت و در فاصله 350 متری آن حرم حضرت عباس می باشد که این فاصله را بین الحرمین گویند. حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) دارای تنها یک صحن و حیاط می باشند که صحن حرم امام حسین (ع) را مسقف کرده اند و صحن حرم حضرت عباس (ع) در حال ساخت می باشد و نیز در قسمت بیرونی هر دو حرم با مصالح بتنی و به ارتفاع دیوارهای قبلی به حرم اضافه می گردد که در بعضی نقاط این کار انجام گردیده و در نقاط دیگر این عملیات ساختمانی انجام می گردد. داخل حرم امام حسین (ع) پائین پای حضرت قبر شریف فرزندش حضرت علی اکبر(ع) قرار دارد و درقسمتی قبور شهداست که دارای ضریح می باشد. خارج از ضریح حضرت و درنزدیکی ورودی آن قبر حبیب ابن مظاهر می باشد. و در قسمت دیگر قبر شریف ابراهیم مجاب می باشد. در حرم امام حسین(ع) قبور سادات، علمای بزرگ همچمون میرزای شیرازی و نیز قبر برخی پادشاهان از آل بویه تا قاجار قرار دارد.


خیمه گاه امام حسین (ع) و اصحابش (تصویر بالا)در فاصله 250 متری جنوب حرم امام حسین (ع) قرار دارد که در حال حاضر بصورت ساختمانهایی با گنبد های فیروزه ای می باشد. و خیمه گاه حضرت ابوالفضل العباس در ورودی، خیمه گاه امام حسین در مرکز و در اطراف آن خیمه گاه دیگر اصحاب و یاران قرار دارد.


از محل های دیگری که مورد توجه زوار می باشد و از آن زیارت بعمل می آید تل زینبیه (تصویر بالا)می باشد که در واقعه کربلا حضرت زینب (س) بر روی آن قرار می گرفت و صحنه نبرد و قتلگاه را نظاره می کرد و در نوحه ها از آن یاد شده است. تل زینبیه در فاصله 20 متری غرب حرم امام حسین علیه السلام می باشد که دارای ارتفاع 5 متر می باشد و یک بنایی بر روی آن احداث شده است. و اطراف آن را در قسمت پشتی متاسفانه مغازه ها و مسافرخانه ها احاطه کرده اند.


محلهای دیگری که در شهر کربلا و کنار حرم حضرت ابوالفضل العباس وجود دارد محل افتادن دستهای چپ و راست آن حضرت می باشد. که معروف به کف العباس می باشد. دست راست (تصویر بالا)آنحضرت داخل کوچه ای که اطراف آن مغازه هایی است با یک عمارت چهار دیواری مسقف که با آیات قران و اسامی ائمه اطهار مزین گردیده است.


محل افتادن دست چپ(تصویر بالا) حضرت روبروی حرم حضرت و در ورودی کوچه و دارای یک بنای کوچک و با گنبد سبزی می باشد. که دارای ضریح کوچکی است و محل زیارت زوار می باشد. 


محل اقامت امام صادق (ع) در هنگام زیارت کربلا که معروف به باغ امام صادق(ع) می باشد و نیز مقام امام زمان که در کنار نهری است و معروف به نهر علقمه(البته عده ای عقیده دارند نهر علقمه کنار حرم حضرت عباس بوده که از بین رفته است.) می باشد از محل های دیگر زیارتی کربلا می باشد.
منبع (سایت عماد:http://shafiei1371.blogfa.com/9106.aspx)
 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: تصاوير و مطالب كلي سايت ، ،
برچسب‌ها:

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • املاک